Hikâyede Çatışma Nedir, 4 Çatışma Türü Nasıl Gerçekleşir?
Hikâyede çatışma nedir? Sorusu sanatsal bir metin icra eden birçok insanın araştırdığı konular arasında yer almaktadır. Bir sanatsal metinde olmazsa olmaz sayılacak unsurlardan bir tanesi sayılan çatışma okuyucunun ya da izleyicinin dikkatini çekebilmek ve merakını uyandırabilmek için metnin alt yapısında bulunması gereken bir işlevdir.
Eğer bir metinde, çatışma var olmazsa asla izleyiciyi ya da okuyucuyu metnin devamını okutamaz ve de seyrettirmezsiniz. Bu sebepten dolayı romanlarda, dizi ve filmlerde sıklıkla kahramanın çatışmalarına yer verilir. Bu sayede de hedef kitlenin merak unsuru canlandığı için, hedefteki kitle metnin devamını izlemek zorunda hisseder kendini. Bir nevi psikolojilerine hitap etme sanatıdır aslında yapılan çatışma.
Hikâyede çatışma nedir diyenler arasında iseniz mutlaka yazımızın devamını okumanızı tavsiye etmekteyiz. Hikâyede çatışma nedir sorusuna bir yanıt vermek gerekirse çatışma genel olarak bir olay örgüsünün içerisinde kahramanın kendisi ile başka bir karakter ile doğa ile doğaüstü varlıklar ile ve teknoloji ile savaşını kapsamaktadır.
Düz olaysız hiçbir metin ya da senaryo izleyiciler/ okuyucular tarafından ilgi çekici görülmemektedir. Bu sebepten dolayı da merak unsuru uyandırılmadığı müddetçe yapılan işe bir değer verilmediği gibi sonuna kadar ne olduğuna bakılmamaktadır. Hikâyede çatışma nedir? Kaç çeşit çatışma var diye merak ediyorsanız aşağıda sizin için onları listeleyeceğiz.
- Dış çatışma
- İç çatışma
- Fiziksel çatışma
- Psikolojik çatışma
Dış çatışma: Bir nevi kahramanın dışsal bir faktör ile çatışma serüvenini anlatmaktadır. Aslında hikâyenin genel özetinin okuyucuya verilme yöntemleri arasındadır.
İç çatışma: Kahramanın kendi iç dünyasında olaylara yaklaşımı ya da neyi nasıl yapması gerektiği ile alakalı çatışmadır. Kendi iç dünyasındaki değişimi ele alma yöntemleri arasında bir çatışma yöntemi olarak görülmektedir. Bencillik-fedakârlık, cahillik-bilgelik gibi değer yargıları ön plana çıkmaktadır.
Fiziksel çatışma: Kahraman ile yan kahramanların ya da kötü başka bir kahramanın birbirleri ile öfkeli fiziksel çatışmalarını kapsamaktadır. Okuyucunun birbirlerine öfkelenen kahramanların ne duruma düşeceğini ve ne yapacaklarını merak etmeleri sağlanmaktadır. Burada sözlü ya da fiziksel tüm öfke unsurları merak uyandırıcı ya da korkutucudur.
Psikolojik çatışma: Kahramanın kendi içi ile girdiği çatışma türüdür. Nefret-sevgi, öfke- sakinlik, merhamet- acımasızlık gibi unsurları barındırmaktadır. Bu unsurlar ile yoluna nasıl devam etmesi gerektiğini bilemeyen kahramanın hangi gerçeği seçeceği hedef kitleyi merak ettirmektedir.
Bu çatışmalar okuyucuyu hikâyenin içerisine çekmek için kullanılan motiflerdir. Her hikâyede bir zirve noktaları bulunmaktadır. Zirve kısımları dönüşümü kapsamakta ve hedef kitleyi hikâyeye hapis etmektedir. Kahraman hikâyenin sonunda mutlaka dönüşmüş olarak izleyiciyi tatmin etmelidir.
Hikâyede Çatışma Unsuru Nedir? | Hikâyede Çatışma Nedir?
Hikâyede çatışma nedir? Sorusunu farklı bir açıdan ele almak gerekirse düz bir metinin ilgi uyandırmayacağını yukarıdaki yazımızda bahsetmiştik. Karaktere verilen özgü yeteneklerin burada hikâyeye değer katması beklenmektedir. Yani aslında hikâye kahramanlarına belirli bir davranış misyonu vererek olayın ilgi çekiciliği sağlanmaktadır. Hedef kitle bu davranışlar sayesinde gerilim duygusuna ya da merak duygusuna kapılmakta bu sebeple de devamını izlemektedirler.
Hikâyede çatışma nedir, Nasıl davranışlar karakterlere kazandırılıyor diye merak ediyorsanız o davranışlar genellikle değerler ile alakalı olmaktadır. Öç, kıskançlık, öfke, aç gözlülük, korku, gurur, pişmanlık, yenilenme, sevgi ve suçluluk gibi davranışlar ile karakterlere olay örgüsü oluşturularak hikâyenin canlanması hedef kitlenin olayı merak etmesi ve neyi nasıl yapacağının hedef kitle tarafından merakla bekleniyor olması sağlanır.
Hemen hemen birçok hikâyede Mentor bir karakter asıl karakterin değişim göstermesi için hikâyeye dâhil edilmektedir. Ancak genellikle karakterin başına birden fazla olay örgüsü geldiği için ilk seferinde bu Mentor’u reddederek karakter kendi yoluna devam etmektedir. Ancak ikinci kez Mentor’un gelmesi ile hikâye zirve noktaya ulaşarak karakterin yeniden değişimini ve bir başarıya imza atması sağlanmaktadır.
Hikâyede çatışma nedir? Sorularını bugün sizler için yanıtladık. Eğer bir hikâye, roman ya da senaryo yazma düşünceleriniz var ise hikâyenin temel amacını çatışmalar üzerine kurmanız gerekmektedir. Unutulmamalıdır ki çatışmanın olmadığı düz metinler hiçbir zaman ilgi çekici olmamakta ve tutulmamaktadır. Hikâyelerinize ne kadar çok çatışma eklerseniz hikâye değerinizi o kadar çok artırmaktadır. Aynı zamanda hedef kitlenin sizin projelerinize daha çok talep oluşturmasını sağlamış olursunuz.