Görüntü Yönetmeni Kimdir, Ne İş Yapar?
Görüntü yönetmeni; İnsanın sanat algısına ve göz zevkine hitap eden, Tiyatro, belgesel, animasyon, sahne sanatları, müzik konserleri, filmler gibi birçok başlık altında oluşum gösteren türlerde, seyirciyi etkileyebilmek için görsel şova sanatsal bir anlam kazandırmaya çalışan, sahneyi denetleyen ve yönlendiren sorumlu kişidir.
Hem teknik hem de yaratıcı alanda çalışarak, bütçe ve imkânlara uygun bir şekilde sanatsal dilin oluşumundan sorumlu olan, görüntü yönetmeni yaratıcı özelliği olan bir kişidir. Teknisyenliği ve sanatçılığını harmanlayıp ortaya güzel işler sunmak için her daim hazır olur. Görüntü yönetmeni, yönetmen ve sanat yönetmeni ile birlikte filmin ana hatlarından sorumludur. Görüntü yönetmeni, yapım ekibinde bulunan bütün elemanlardan sorumludur.
İÇİNDEKİLER
Görüntü Yönetmeninin Özellikleri Nelerdir?
Görüntü yönetmeni olmak için sanatsal bakış açısının oldukça yüksek olması gerekir. Sanatsal bakış açısı yüksek olan bir görüntü yönetmeni filmin görsel çatısını kurarak, senaryoyu sanatsal anlamda şekillendirebilir. Bu da izleyicinin görsel algısına ve göz zevkine hitap eden seyirlerin gerçekleşmesine yol açar.
Görüntü yönetmenleri ayrıca, teknik anlamda da bir o kadar yetkin olmalıdır. Filme hâkim olacak görsel dilin belirlenmesi görüntü yönetmeninin elinden geçtiği için, ışık ve kamera kullanımı gibi bir takım konularda eğitimli olunması gerekir.
- Görsel dil tasarımı
- Fotoğraf ve videoda ışık kullanımı
- Işık ekipmanlarının seçimi ve kullanımı
- Kamera ve çekim açıları
- Renk tasarımı
- Dekor ve malzeme bilgisi
Görüntü Yönetmeni Ne İş Yapar?
Görüntü yönetmeni; sahne için gerekli ışık ve kamera ekipmanlarını seçerek, yönetmen ve yapımcının istekleri doğrultusunda oluşumunu gerçekleştirir. Görüntü yönetmeni, yapımcı ya da yönetmen tarafından seçilir. Yapım için senaryo çalışmasını yönetmen ve görüntü yönetmeni birlikte gözden geçirirler.
Görüntü yönetmenini başlıca sorumluluğu; yönetmenin isteklerini görsel olarak sahneye yansıtabilmektir. Kamera kullanımı ve teknik detayları konusunda yeterli donanıma sahip olması gereken görüntü yönetmenleri, kamerayı bazı sahneler için kendi kullanabileceği gibi operatörlere bırakarak onları talimatları doğrultusunda yönlendirebilir. Çekim başladığı sırada görüntüyü monitörden izleyerek sorunları ve hataları gözlemleyebilir.
Görüntü Yönetmeni Ekibi ve Aksesuarları
Görüntü yönetmeni ne iş yapar sorusunun yanıtlarken ekip arkadaşlarını ve vazgeçilmez aksesuarlarını tanıtmadan olmaz. Çünkü gerek dizi ya da sinema filmi gerekse de tanıtım filmi ve 3D Animasyon filmi çekimlerinin vazgeçilmez üyeleridir.
Kamera Operatörü
Bir kamera operatörü, görüntü yönetmenlerinin tasarladığı görsel kompozisyonun oluşturulmasında görevli en önemli ekip üyesidir. Kamera grubunda yer alır ve görüntü yönetmeninden sonra en yetkili kişidir. Genelde, yönetmenin vizyonuna göre sahneleri çeker ve düzenler. Bir kamera operatörü için olmazsa olmazlardan bazıları ise şunlardır;
- Sahneyi hazırlar ve prova yapar
- Sahnedeki yönlere hızlı yanıt verir
- Kadraj ve çekimleri oldukça yaratıcı olması gerekir
- Sahneyi iyileştirmek için yönetmenle teknik detayları tartışır
- Aydınlatma ve teknik ekiple sürekli kontak halindedir
Işık Şefi
Görüntü yönetmenlerinin en önemli yardımcılarından biridir. Sahnenin görsel ve duygusal anlamda bakış açısını kullandığı aydınlatmalar ile hissettiren ekip üyesidir. Görüntü yönetmeninin ihtiyaç duyduğu aydınlatma malzemeleri ve aksesuarlarını oldukça iyi bilmeli ve kullanabilmelidir. Verilen talimatları en doğru şekilde kullanarak sahneye istenilen havayı vermelidir.
Işık Şefi, tüm bir aydınlatma malzemelerini ekip arkadaşlarına ve oyunculara herhangi bir tehlike oluşturmayacak şekilde kullanmalı ve doğru yerlere asmalıdır. Ayrıca, aydınlatma asistanlarından en az bir kişinin yeterli düzeyde elektrik bilgisine sahip olması ve tüm elektrik bağlantılarını güvenli bir şekilde yapabilmesi gerekmektedir.
Grip Ekibi
Setteki teknik işlerden sorumlu yapım çalışanlarıdır. Çekimler sırasında kameranın istenilen pozisyona gelmesi için dekor ve parçaların ayarlanmasından sorumludurlar. Dolly, şaryo, Jimmy jib, crane gibi çekim araçlarının hazırlanmasından sorumludur.
Dolly
Şaryo ile beraber kullanıldığı zaman, şaryoyu uygun tekerli bir biçimde rayların üzerinde hareket ettirmek amacıyla üretmiş mekanik bir cihazdır. İlk başlarda ray üzerinde sadece yatay düzlemde hareket ettirilebilen cihaz, bugünlerde aşağı ve yukarı hareket yönleri içinde özelleştirilmiştir.
Jimmy Jib
Kameranın monte edilmiş olduğu terazi şeklindeki mekanik cihaza denir. Bir yapım için en önemli ve ihtiyaç duyulan cihazlardan birisidir. Düzeneğin bir tarafına ağırlıklar, öteki bölümüne ise kamera sabitlenmiş şekilde kullanılır. Teknik olarak vinç ile benzerlik taşıyan bu düzenek, genellikle yere sabitlenir. Ancak, birtakım farklı durumlarda tekerlekleri sayesinde hareketli hale getirilebilir. Görüntü yönetmenlerinin sıklıkla kullandığı söylenebilir.
Steadicam
Ağırlıklar ile dengelenmiş bir çeşit alet giysisi ile beraber kamerayı kullanarak çekim yapmayı sağlayan cihazdır. Genellikle aksiyon konulu bir yapımda görüntü yönetmenleri tarafından sıklıkla tercih edilir. Bu şekilde sahnelerin daha iyi görüntülenmesi sağlanmaktadır.
Görüntü Yönetmeni Ve Sanat-Kostüm Ekibi İlişkisi
Sahnedeki dekorun gerçekçi görünmesi tamamen sanat yönetmeninin sorumluluğundadır. Ancak, görüntü yönetmeni ve yönetmenle sürekli bir kontak halindedir. Dekordaki ışık kaynaklarının renkleri ve şekilleri, pencerelerin konumları ve boyutları, duvarların rengi ve dokusu, aksesuarların renkleri gibi ince detaylara dikkat edilir.
Mekanın seçiminde sanat yönetmeni aydınlatma ekibiyle birlikte çalışarak uygunluğuna karar verir. Ayrıca kostüm ekibinin yaptığı seçimlerde gerekli müdahaleyi yapmak sanat yönetmeninin görevidir.
- Dekorun doğal gözükmesi
- Dekordaki ışık kaynaklarının renkleri ve şekilleri
- Aksesuarların renkleri
- Objelerin konum ve boyutları
Görüntü Yönetmenleri Ve Özel Efekt Ekibi İlişkisi
Özel efekt ekipleri genellikle dublör ekipleriyle işbirliği yapar. Efektlerin başarısı için efekt ekibinin görüntü yönetmeni ile birlikte doğru yöntemlerle çalışması önemlidir. Ön çekim hazırlıklarından senaryo bütününe göre efektin nerede ve nasıl kullanılacağı belirlenir. Ekip ön çalışma ile taslaklar hazırlar ve kullanılacak efektler belirlenir.
- Çalışmanın güzelliği efekt ekibi ve görüntü yönetmeninin işbirliğine bağlıdır
- Ön çalışmalar yapılmalı, taslaklar hazırlanmalıdır
Görüntü Yönetmenlerinin Gelişimi
Görüntü yönetmenleri sadece teknik detayları bilen bir lider olarak kalmamalıdır. Sanatçı donanımlı olmalı ve kendini bu yönde geliştirmek için çalışmalıdır. Farklı ülkelerin sinemalarını sürekli bir biçimde takip etmeli, mimarlık, resim ve müzik gibi alanlarda belirli bir bilgiye ve beceriye sahip olmalıdır. Çekim için her zaman fiziksel ve zihinsel olarak hazır olunmasını lazımdır. Bu nedenle sağlığa dikkat edilmeli.
- Sakin olmalı ve dikkatlerini kaybetmemeli
- Lider ruhlu olmak gerekir
- Her alanda yeterli bilgiye sahip olmalı
- Fiziksel ve zihinsel olarak hazır olunmalı
- Dikkat kaybı yaşamamalıdır
Sanat Yapım uzman ekibi içerisinde yer alan görüntü yönetmenleri ve ekip arkadaşlarımız vasıtası ile kurumsal video çekimi, ürün tanıtım videoları , ürün fotoğraf çekimi dışında time lapse video hizmeti de sizlere sunulmaktadır.